چرا جوانان دیر ازدواج می کنند به سوی زندگی بهتر خوش آمدید
امروز :
 
به سوی زندگی بهتر
راههای رسیدن به زندگی بهتر-عشق-آرامش-موفقیت-کسب درآمد-قانون جذب-
 
 
دو شنبه 19 دی 1390برچسب:, :: 21:20 ::  نويسنده : سارا دلاویز

1 – آشفتگی اقتصادی (شرایط مسكن، هزینه‌های زندگی، نامناسب بودن وضع درآمدی با هزینه‌های زندگی؛ كه تماماً سختی ازدواج را در زمینه‌های مهریه، جهیزیه سنگین، مخارج جشن عروسی، اهمیت به تجملات و... بیشتر می‌كنند)‌ و اجتماعی (میزان طلاق در جامعه) به خصوص در نیم دهه اخیر تأثیر جدی بر ازدواج داشته و دیررسی آن را موجب شده است، كه در نهایت تمامی آنها مركز ثقل انتظارات از ازدواج را به سمت عواملی مانند داشتن همسر دارای مدارك تحصیلی عالی، شغل معتبر، وضعیت اقتصادی خوب و... سوق داده است.

 

 2 – عامل دیگری كه امروزه باعث تشدید تأخیر در ازدواج شده، تضعیف باورها و تعهدات در جامعه است. مطالعات نشان داده كه هر چه میزان پایبندی افراد به تعهدات مذهبی كمتر باشد، تأخیر ازدواج در آنها بیشتر است.

 

 3 – افزایش تحصیلات و به دنبال آن اشتغال، كسب درآمد، استقلال اقتصادی و اجتماعی و...، زمینه دیگر تأخیر در ازدواج را فراهم آورده است. این عامل در كنار عواملی مانند تغییر نگرش‌ها و انتظارات جوانان از ازدواج، موجب به وجود آمدن عامل دیگر تأخیر ازدواج به نام محدودیت در یافتن همسر مناسب (هم برای دختران و هم برای پسران) شده است، ضمن آنكه نباید از نظر دور داشت كه امروزه، بخشی به خاطر دلائل فوق، رویكرد گزینش همسر برای ازدواج، رویكرد خود انتخابی است، برخلاف سابق كه به صورت ترتیب داده شده از طرف پدر، مادر، خویشاوندان نزدیك، خویشاوندان دور، دوستان و... بود.

4 – بار معنایی ازدواج، دیگر متفاوت با زمان پیشین است. ظاهرا در دنیای كنونی ازدواج مؤلفه‌ای مادی‌گرایانه به حساب می‌آید كه كاركردهای ایجاد امنیت و تحقق نیازهای اقتصادی، مالی و حمایتی آن صبغه تیرگی گرفته‌اند.

 فی‌الواقع، امروزه افراد، بیشتر واجد ارزش‌های فرامادی‌گرایانه (با محوریت كیفیت زندگی) هستند تا مادی‌گرایانه ضمن آنكه، در حیات مدرن، بنای ازدواج، به خصوص در میان دختران، بیشتر بر تأمین نیازهای عاطفی و روحی می‌باشد تا نیازهای فیزیولوژیك و مادی!

 

 5 – شكل‌گیری و رواج نگرش به برابری جنسیتی در میان برخی دختران، یكی از عوامل اساسی در افزایش سن ازدواج در بین این گروه جمعیتی است.

 

 6 – رویكردهای اقتصادی انتخابی عقلانی و هزینه فرصت نیز، مزید بر سایر دلایل افزایش سن ازدواج جوانان در جامعه می‌باشد. پیدایش و نضج این نگرش در بین جوانان (به خصوص دختر) كه با ازدواج كردن، بسیاری از فرصت‌ها را از دست خواهند داد كه هزینه از دست دادن‌شان بیش از هزینه از دست دادن فرصت ازدواج است، تأخیر در ازدواج آنها را موجب گشته است.

 7 – تغییر ساختار خانواده از گسترده به هسته‌ای نیز، موجب دیگر افزایش سن ازدواج در جامعه می‌باشد. در حال حاضر به دلیل غالب شدن خانواده هسته‌ای و در نتیجه، تعداد كمتر اعضای خانواده، تعداد كمتر مجردان خانواده و جو عاطفی و حمایت اقتصادی و اجتماعی حاكم بر آن، كمتر شاهد ازدواج جوانان به خصوص دختران هستیم.

 

8 – افزون بر عوامل بالا، باید به نبود و یا ضعف محدودیت اعمال شده از طرف خانواده‌ها بر نسل جوان اشاره كرد كه در تأخیر ازدواج آنان نقش داشته است. مطالعات نشان از آن دارد كه هر چه میزان محدودیت اعمال شده از طرف خانواده‌ها بر نسل جوان كمتر باشد، آنها نسبت به پذیرش رفتارهایی كه به قبول مسئولیت و تعهد ختم می‌شود، بی‌خیال‌تر هستند و در نتیجه ازدواج آنان (به عنوان نمودی از این رفتارها) دچار تأخیر می‌شود.

در فرجام، اشاره به این نكته نیز لازم است كه مطالب فوق‌ تنها دلالت بر دلایل افزایش سن ازدواج جوانان و دیررسی آن در جامعه داشته است، حال آنكه پدیده تأخیر و دیررسی ازدواج در جامعه، حامل پیامدهایی نیز می‌باشد كه بررسی و تدقیق در آنها، فضای مفهومی دیگری را می‌طلبد.

 منبع:همشهری


plushits.us

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ


به خانه خودتان خوش آمدید. امیدوارم به همراه شما عزیزان بتوانیم هر روز قدم مثبتی به سوی زندگی بهتر برداریم.
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان به سوی زندگی بهتر و آدرس zendegibehtar.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 80
تعداد نظرات : 21
تعداد آنلاین : 1

فال امروز


فال حافظ

تعبیر خواب

 
 
 
کسبدرآمد و بازاریابی سایت بانک شارژ